FotografieCluj.BlogSpot.RO

sâmbătă, 7 iunie 2014

Canon 70-200 f/4 - un teleobiectiv profesional, care nu trage excesiv la cantar

A trecut și ediția 2014 a Photo România Festival... deși aceasta a fost probabil mai comercială ca oricând, seminariile și workshop-urile gratuite intrând parcă în pământ, din perspectiva posibilității de a testa echipamente foto performante, lucrurile au stat mai bine ca oricând.

F64 și Canon au ocupat cu standurile lor mai mult de jumătate din suprafața Cazinoului Cluj, oferindu-ne posibilitatea de a discuta cu consultanții lor de vânzări, a studia și a testa numeroase echipamente fotografice, din cele mai performante.

Am profitat așadar de ocazie pentru a testa un Canon 5D Mark III, echipat cu teleobiectivul de clasă profesională Canon 70-200 mm f/4 L, varianta cu stabilizator de imagine, astfel că vă pot prezenta în continuare mai multe impresii și imagini realizate cu acesta.


Teleobiectivele cu focală medie, 70-200 mm și diafragmă constantă (f/4 sau, ideal, f/2,8), sunt preferatele fotografilor profesioniști, pentru aplicații din cele mai diverse, de la fotojurnalism și fotografia la evenimentele sportive, până la portretistică (și, de ce să nu recunoaștem, sunt achiziționate și de mulți fotografi de nuntă, în special datorită impresiei deosebite pe care o face asupra clienților apariția cu o veritabilă "piesă de artilerie" în mâini).

Principalul dezavantaj al celor cu diafragma cea mai luminoasă, f/2,8, este - dincolo de prețul mare de achiziție - greutatea, ce trece de 1,5 kg, făcând utilizarea lor obositoare pentru sesiunile foto prelungite. Nu degeaba fotografii de sport își instalează obiectivele pe un monopied: pe lângă creșterea stabilității (și, implicit, lungirea timpului de expunere utilizabil), și efortul menținerii ansamblului aparat+obiectiv pe "țintă" se reduce considerabil.

În schimb, atunci când nu fotografiem de la punct fix, ci trebuie să fim în permanentă mișcare (precum în cazul fotojurnalismului sau al ședințelor foto în aer liber), un teleobiectiv ceva mai ușor se poate dovedi o alegere mult mai fericită (chiar sacrificând o treaptă de luminozitate). Astfel, Canon 70-200 f/4 IS cântărește doar 760 grame, față de 1490 grame, sau aproape dublu, cât trage la cântar fratele mai mare, 70-200 mm f/2,8 IS II USM (IS= Image Stabilizer, USM = Ultra Sonic Motor).

Din acest punct de vedere, a fost o adevărată plăcere să fotografiez cu tele-ul 70-200 f/4 (testasem în urmă cu ceva vreme Nikon 70-200 f/2,8 și pot spune că mi-a plăcut la el totul, în afară de preț și greutate). Focalizarea precisă și rapidă (incomparabil mai precisă și mai rapidă decât pe teleobiectivele de buget redus, cu diafragmă variabilă), calitatea excelentă a construcției și senzația că ai în mâini un produs premium sunt pur și simplu ceva ce trebuie să încercați voi înșivă, pentru a vă convinge de diferențe.

(Pe de altă parte, s-ar putea ca, după ce ați testat teleobiectivele profesionale, clasa L, să vi se pară că vechile voastre obiective sunt niște jucării, bune pentru pozulici de pus pe rețelele sociale, nicidecum pentru fotografia artistică, de expoziție).

Încă un avantaj față de teleobiectivele ieftine este că, beneficiind de o deschidere mai mare a diafragmei, vom putea fotografia la același timp de epxunere fără să trebuiască să creștem sensibilitatea ISO, lucru util în interioarele slab iluminate (mai ales că, la distanțe mari, blitz-ul devine inutil).

Interiorul cazinoului, unde era amenajat standul Canon, a constituit un spațiu excelent pentru testele mele, lumina pătrunzând de pe trei părți, la care se adăugau neoanele atârnate din tavan, fiind destul de asemănătoare cu ce am întâlni la o conferință de presă sau la un cocktail.

Nu în ultimul rând, combinația dintre focala lungă și diafragma luminoasă asigură o excelentă separație a subiectului față de fundal, aspect extrem de apreciat în fotografia artistică (și deși nu am avut timpul și condițiile pentru astfel de fotografii, vă pot confirma că bokeh-ul obținut cu Canon 70-200 f/4 e excelent).

Mai jos, puteți vedea câteva cadre de test, needitate, așa cum au fost obținute direct din aparat:

1/200, f/4, ISO 640 

1/800, f/4, ISO 4000. După cum se observă, în combinație cu un aparat full-frame performant, precum Canon 5D Mark III, rezultatele sunt excelente chiar la sensibilități ISO extrem de ridicate.

 1/2000, f/4, ISO 8000. Având un 5D pe mână, nu am putut să nu împing sensibilitatea ISO până aproape de paroxism ;)).
 1/640 sec., f/4, ISO 400. Desigur, chiar dacă avem astfel de scule pe mână, putem folosi în continuare și sensibilități ISO cuminți.

 1/60 sec., f/4, ISO 400. De data aceasta, am testat stabilizatorul de imagine, care s-a descurcat mai mult decât onorabil, dată fiind focala de 111 mm la care am realizat încadrarea.

1/50 sec., f/4, ISO 400. Și ca obiectiv de portret, 70-200 f/4 e absolut splendid... doar să avem ocazia și decorul potrivit la îndemână.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Orice comentarii, sugestii şi exprimări de opinii sunt binevenite, cât timp sunt relevante, nu conţin limbaj care să instige la ură sau discriminare etnică, rasială sau de altă natură, la fapte antisociale sau ilegale, precum şi mesajele de tip spam.

Întreg conţinutul este proprietatea intelectuală a FotografieCluj, cu excepţia comentariilor, care aparţin creatorilor lor, a conţinuturilor semnalate ca atare, precum şi a mărcilor înregistrate şi a denumirilor comerciale, care sunt proprietatea deţinătorilor lor.