FotografieCluj.BlogSpot.RO

sâmbătă, 26 aprilie 2014

Croitorasul cel viteaz si... tuburile macro

O poveste pe care am auzit-o probabil cu toții în copilărie este cea a croitorașului cel viteaz, care a reușit să ucidă șapte dintr-o lovitură. Spre amuzamentul cititorului, se dovedește că în realitate nu era vorba de altceva decât șapte muște, nicidecum de vreo faptă deosebită de eroism. E însă o oarecare performanță în a reuși nu să distrugi, ci să capturezi într-o fotografie detaliile acestui microunivers grotesc și, în același timp, fascinant, al insectelor.

Imaginile înfățișând prim-planuri ale insectelor, cu ochii lor multifațetați aproape ocupând întreg cadrul, sunt nu doar captivante, ci și apreciate de criticii de fotografie, tocmai pentru că nu e chiar la îndemână a obține un astfel de cadru.

Însă vom vedea în cele ce urmează că nici imposibil nu e, iar costurile cu aparatura sunt mai mici decât ne-am imagina.
aparate foto digitaleSet tuburi (inele) macro Nikon AR-10, 189 lei în oferta F64

Avem nevoie în primul rând de un tub macro, grație căruia vom scurta simțitor distanța de focalizare a obiectivului nostru, ajungând literalmente la câțiva centimetri de subiect. E preferabil să folosim un obiectiv din seriile mai vechi, cu inel pentru controlul diafragmei, pentru a ști precis la cât o închidem (în caz contrar, tot ce putem face este să blocăm pârghia de control din partea posterioară a obiectivului, sau să fotografiem tot timpul doar la diafragma cea mai închisă - cu riscul de a nu putea face îndeajuns de bine clarul, ca urmare a dificultății de a vedea subiectul când diafragma are deschiderea minimă).

Eu am folosit pentru experimentul meu un obiectiv macro Nikon 60 mm f/2,8 AF-D, beneficiind astfel și de capacitățile sale deosebite pentru macrofotografie. Mulțumită cursei lungi a inelului de focalizare de pe obiectivul de 60 mm, nu am avut probleme în a focaliza precis, pe diverse porțiuni ale corpului unei viespi, pentru a suprapune apoi cadrele, pe straturi, și a le asambla folosind măști de selecție, pentru a obține o imagine clară pe întreg cuprinsul dorit.


Pentru realizarea imaginii de mai sus, am suprapus nu mai puțin de 6 cadre, mutând punctul de focalizare progresiv, de la vârful ciocului viespii, pe zona botului, pe ochi, antene și până în creștetul acesteia, asamblând apoi cu grijă imaginile rezultate, pentru a obține portretul pe care îl vedeți. Timpul de expunere a fost, pentru fiecare cadru, de 4 secunde, iar diafragma (aleasă cu ajutorul inelului de pe obiectiv), f/16.

Câteva detalii privind ordinul de mărime la care am ajuns: am folosit un DSLR Nikon D90, cu rezoluția imaginii de 4288 x 2848 pixeli; fotografia finală, pe care o puteți vedea, are 2464 x 2342 pixeli. Cu alte cuvinte, pe verticală am decupat 506 pixeli, adică doar 17,7% din înălțimea imaginii. La rezoluția de 240 DPI, imaginea are 26,1 x 24,8 centimetri, totul pornind de la o viespe cu un cap de cca. jumătate de centimetru!

(Am eliminat partea stângă a fotografiei pentru a atrage atenția mai bine asupra subiectului, mai exact portretul viespii, cu trăsăturile sale "faciale" unice: mandibula în formă de foarfece, perișorii senzitivi, antenele, ocelii din componența ochilor de mari dimensiuni).

Și poate erați curioși cum arată de aproape temutul ac al viespii, responsabil pentru atât de neplăcutele alergii... puteți să-l vedeți mai jos, într-o imagine realizată prin același procedeu de focus stacking, aplicat însă doar pentru trei cadre:


După cum puteți observa, folosirea tuburilor macro, în tandem cu un obiectiv dedicat acestui gen de fotografie, și a tehnicii de focus stacking, au permis obținerea unor detalii pe care altfel, cu ochiul liber, poate că nici nu le-am observa. Cu alte cuvinte, experimentul a meritat pe deplin :).

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Orice comentarii, sugestii şi exprimări de opinii sunt binevenite, cât timp sunt relevante, nu conţin limbaj care să instige la ură sau discriminare etnică, rasială sau de altă natură, la fapte antisociale sau ilegale, precum şi mesajele de tip spam.

Întreg conţinutul este proprietatea intelectuală a FotografieCluj, cu excepţia comentariilor, care aparţin creatorilor lor, a conţinuturilor semnalate ca atare, precum şi a mărcilor înregistrate şi a denumirilor comerciale, care sunt proprietatea deţinătorilor lor.