FotografieCluj.BlogSpot.RO

luni, 10 februarie 2014

Filtrul Hoya ND400x - expuneri lungi pe timp de zi

Vă prezentam în urmă cu câteva săptămâni modul în care putem fotografia la timpi lungi de expunere pe timp de zi, folosind un filtru cu densitate neutră. Filtrul ND 16x achiziționat din China e de o calitate onorabilă pentru prețul său redus, cu toate acestea neputând concura cu unul produs de o firmă respectabilă, ca Hoya.

Am testat îndeaproape un filtru ND Hoya cu factorul de întunecare 400x (9 trepte de expunere), astfel încât vă pot prezenta mai multe despre acesta în rândurile ce urmează.


Fotografia pe timp de zi presupune, în mod obișnuit, timpi scurți de expunere, principiul general pentru calcularea expunerii fiind "însorit 16". Cu alte cuvinte, într-o zi însorită, la diafragma f/16 corespunde un timp de expunere echivalent cu 1/sensibilitatea ISO aleasă (spre exemplu, 1/200 sec. la ISO 200).

Pot exista situații în care ne-am dori să folosim timpi mai lungi, de exemplu pentru a elimina din cadru automobilele și pietonii în mișcare, sau pentru a imprima un aer diafan, de văl de mătase apei și norilor. În acest scop, vom folosi un filtru cu densitate neutră (ND), care va întuneca imaginea, permițându-ne să folosim timpi de expunere mult mai lungi, asemănătiri cu cei din fotografia nocturnă, chiar atunci când soarele strălucește pe cer.

Înfiletând filtrul pe orice obiectiv cu diametrul de 52 mm (spre exemplu, obiectivul kit 18-55 f/3,5-5,6, sau obiectivele fixe de 50 mm f/1,8 sau 35 mm f/1,8 de la Nikon, obiectivul 18-55 mm de pe Canon EOS M sau de la Pentax K-30/K-50), vom putea folosi timpi de expunere de 400 ori mai lungi decât în mod uzual, ajungând să fotografiem în condiții similare fotografiei nocturne, chiar în plină zi.

Evident, acest lucru presupune declanșarea de pe trepied, preferabil cu ajutorul telecomenzii (lucru obligatoriu dacă dorim să folosim modul Bulb al aparatului, pentru expuneri mai lungi de 30 secunde - și, experimentând, veți constata că timpi de 2-3 minute nu sunt ceva neobișnuit în acest gen de fotografie).

Avantajele sunt însă clare, după cum puteți vedea mai jos:

 Dacă prima imagine a fost realizată fără filtru, la 1/60 sec. și f/11, în cazul celei de-a doua, am putut lungi timpul de expunere la 6 secunde, obținând eliminarea automobilelor în mișcare din cadru.

O cascadă fotografiată la 1/25 sec. arată banal, timpul fiind prea lung pentru a îngheța picăturile de apă în căderea lor, însă prea scurt pentru a-i da un aspect mătăsos, de prelingere lină. Acest lucru e posibil prin utilizarea filtrului ND: mai jos, puteți vedea aceeași cascadă, fotografiată cu un timp de puțin peste două minute (122 secunde).

În continuare, vă prezint alte câteva cadre înfățișând cursul Someșului, realizate la timpi lungi de expunere:

 10 sec., f/16
 30 sec., f/16

89 sec., f/18

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Orice comentarii, sugestii şi exprimări de opinii sunt binevenite, cât timp sunt relevante, nu conţin limbaj care să instige la ură sau discriminare etnică, rasială sau de altă natură, la fapte antisociale sau ilegale, precum şi mesajele de tip spam.

Întreg conţinutul este proprietatea intelectuală a FotografieCluj, cu excepţia comentariilor, care aparţin creatorilor lor, a conţinuturilor semnalate ca atare, precum şi a mărcilor înregistrate şi a denumirilor comerciale, care sunt proprietatea deţinătorilor lor.