FotografieCluj.BlogSpot.RO

miercuri, 11 decembrie 2013

Despre cumparaturi din China si fotografia macro cu tuburi de extensie

Mi-am achiziționat de curând mai multe accesorii fotografice, între care și un set de tuburi macro, direct de la distribuitorul din China.

Nu doar că am făcut o economie semnificativă, plătind cca. 28 lei pentru ceva ce la cel mai mare magazin foto din România se vinde cu 189 (atunci când este pe stoc), dar am reușit să mă apropii de subiect mai mult chiar decât mi-o permitea obiectivul macro Nikon 60 mm f/2,8 AF-D.
3-Tube Macro Extension Tube Ring Set f Nikon Ai AF LensSet trei tuburi macro pt Nikon 
8,59 USD în oferta TinyDeal China

De altfel, trebuie să precizez că una din rațiunile pentru care alesesem obiectivul macro în varianta AF-D (fără motor de focalizare și cu inel de diafragmă) și nu în cea mai modernă, AF-S, a fost tocmai versatilitatea sporită: un obiectiv clasic se pretează la montarea pe tubul de extensie sau la montarea inversată pe aparat, prin utilizarea inelului dedicat.

Vom controla în continuare atât focalizarea, cât și diafragma, manual (pe AF-S-uri, controlul manual al diafragmei e imposibil, aceasta fiind implicit maximă la montarea pe aparat și minimă la demontare; singura alternativă ar fi blocarea pârghiei de acționare, cu riscurile de rigoare).

Mai experimentasem în trecut cu tuburile de extensie macro, în tandem cu obiectivul de 50 mm f/1,8 AF-D, însă din cauza cursei mult mai scurte a inelului de focalizare a acestuia, trebuia să mă limitez la a monta două din cele trei inele din componența tubului. În caz contrar, devenea aproape imposibil de a face clarul prin mișcarea față-spate a ansamblului aparat-tub-obiectiv.

În schimb, avantajul major al "jucăriei" de 60 mm este cursa extrem de lungă a inelului de focalizare, ce va permite - mai ales pe Live View - o punere la punct precisă, încât să fim siguri că atunci când am declanșat, imaginea rezultată va fi scharf.

Apropo de cumpărăturile de la chinezi, sătul să mai plătesc ceasornicarilor câte 15 lei pentru montarea unei baterii de 2,5, mi-am cumpărat de pe TinyDeal și o cheie pentru desfăcut ceasurile... astfel că am decis să experimentez cu tubul macro pe ceasul desfăcut, după cum puteți vedea în imaginile de mai jos:





Doar cu obiectivul de 60 mm, la distanța minimă de focalizare, am putut cuprinde întregul ceas (4,4 cm în diametru).




Cu tuburile de extensie nr. 1 și 2 montate, se observă deja că m-am putut apropia mai tare, din extrema stângă a bateriei la condensatorul din extrema dreaptă fiind 2,1 cm.

Montând toate trei inelele macro din set, raportul de mărime la care putem ajunge este impresionant: bobina are 1 cm și abia a încăput în fotografie pe diagonală (toate imaginile sunt la scara obținută din aparat, fără crop).



Dacă aplicăm teorema lui Pitagora și socotim că diagonala senzorului de 24x16 mm este de 28,8 mm, constatăm că folonsind ansamblul tuburi-obiectiv de 60 mm am obținut un excelent raport de mărire de 2,8:1. 




Mai jos, încă un detaliu al eboșei ceasului, fotografiată cu același ansamblu optic:


Acum că am văzut ce se poate cumpăra de pe TinyDeal și ce putem face cu lucrurile de acolo, să vedem cum decurge o cumpărătură direct din China:

  • Înregistrarea pe site și adăugarea produselor în coș are loc ca pe orice site de comerț electronic din țară
  • Eu am realizat plata prin PayPal - de altfel, de pe site-ul serviciului de plăți aflasem de existența acestui magazin partener. Dacă ați lucrat online pentru companii străine, probabil aveți deja un cont de PayPal, în care vă primiți plata... dacă nu, înregistrarea nu e complicată și permite achitarea direct cu card-ul de credit sau debit, însă comerciantul nu va primi detaliile acestuia, doar "Prietenul Plăților", care e în fond procesatorul acestora.
  • Contra unei sume de cca. 2,5 USD, am primit și Tracking Number-ul poștal internațional, grație căruia e posibilă verificarea permanentă a parcursului coletului prin oficiile poștale pe care le străbate.  Recomand achiziționarea Tracking Number-ului, pentru a evita riscul rătăcirii coletului (mai ales că plata se realizează în avans).
  • După cca. o lună și două săptămâni, am primit avizul în care eram înștiințat să mă prezint la vama poștei, pentru a ridica pachetul.
  • Fiind un transport din afara Uniunii Europene, deschiderea pachetului se face în prezența unui vameș. Pentru cumpărăturile realizate de persoanele fizice, cu o valoare sub 45 euro sau echivalentul lor în alte valute, nu se plătesc taxe vamale și TVA. În caz contrar, taxa vamală aplicată produselor foto e 3 sau 4%, funcție de categorie, iar TVA-ul, 24%. Valoarea produselor e trecută pe colet, rotunjită la dolar.
  • Am apreciat împachetarea excelentă, punga cu bule de aer adăpostind o cutie de carton în care erau aranjate frumos toate produsele (am mai luat un adaptor M42-Nikon, un filtru ND și alte câteva accesorii. Voi reveni despre acestea în articole viitoare, după ce le mai testez). 
Dacă ați avut experiențe neplăcute cu alți furnizori din China, în genul Focal Price, de la care am primit produsele împachetate doar într-un plic mai gros, în care toate cutiuțele se scofâlciseră îngrozitor, am fost încântat de împachetarea mult mai minuțioasă a coletului primit acum.

În concluzie, merită să ne cumpărăm din China acele accesorii foto care ar fi mult mai scumpe în țară. Trebuie însă să fim prevăzători și să ne gândim din timp ce avem nevoie, timpul de așteptare fiind destul de lung.

Un comentariu:

  1. Ar mai fi de mentionat doar, ca vama ar putea deschide mai multe puncte de procesare in oras, nu doar pe cel din Marasti. Odata ca trebuie sa traversezi tot orasul, daca nu cumva stai in Marasti, plus ca de fiecare data sunt cozi imense. Stai la coad jumate de ora pina la o ora.
    Sunt tot mai multi care cumpara din afara UE, deci ar puta vama sa se autosesizeze ca este cerere si unu la mana sa prelungeasca orarul (cei care lucreaza nu stiu cum ajung, este deschis doar inainte de masa, mai nou joi au introdus dupamasa) si sa deschida inca 2-3 (sau 4-5) puncte de vamuire in diferite parti ale orasului.

    RăspundețiȘtergere

Orice comentarii, sugestii şi exprimări de opinii sunt binevenite, cât timp sunt relevante, nu conţin limbaj care să instige la ură sau discriminare etnică, rasială sau de altă natură, la fapte antisociale sau ilegale, precum şi mesajele de tip spam.

Întreg conţinutul este proprietatea intelectuală a FotografieCluj, cu excepţia comentariilor, care aparţin creatorilor lor, a conţinuturilor semnalate ca atare, precum şi a mărcilor înregistrate şi a denumirilor comerciale, care sunt proprietatea deţinătorilor lor.