FotografieCluj.BlogSpot.RO

luni, 25 noiembrie 2013

Plimbare prin Cluj la ora albastra cu Sony SLT-A99

Este binecunoscut faptul că aparatele full-frame au performanțe superioare la fotografierea în lumină slabă, grație densității mai reduse a pixelilor, de pe senzorul de mari dimensiuni (36x24 mm), ce atrage o reducere a granulației imaginii finale.

Nu aș fi ratat pentru nimic ocazia de a testa aparatul full-frame Sony SLT-A99, pe care l-am scos la o plimbare prin centrul Clujului la ora albastră, într-o dupămasă de sfârșit de noiembrie.

13.288,9 lei în oferta F64

Dacă există vreun element de bucurie al scurtării zilelor adusă de apropierea iernii, este tocmai faptul că ora albastră s-a mutat mai devreme, fiind posibilă obținerea unor imagini nocturne splendide chiar începând cu orele 17:15.

E de la sine înțeles că pentru a fotografia cu timpi de expunere de ordinul secundelor se impune montarea aparatului pe trepied. Ideal ar fi, pentru a evita să-i imprimăm orice mișcare care ar avea ca rezultat imagini tremurate, să declanșăm folosind o telecomandă Sony RMT-DSLR2; cum nu am dispus de așa ceva, am utilizat funcția de declanșare întârziată a aparatului. Pentru a fi sigur că a dispărut orice tremur, am preferat să aleg valoarea de 10 secunde, 2 secunde nefiind întotdeauna suficiente pentru ca aparatul să se echilibreze după ce l-am atins ultima oară.

Nu voi insista asupra facilităților inovatoare aduse de sistemul SLT de la Sony (single lens translucent, aparat cu sistemul de vizare bazat pe oglinda semitransparentă), pe care le-am descris pe larg într-un articol pe http://www.calatorie-fotografie.net/t236-full-frame-ul-sony-slt-a99-testat-in-fotografia-de-noapte .

Voi aminti doar faptul că focalizarea în modul Live View se realizează mult mai rapid decât pe DSLR-uri, iar faptul că imaginea ce traversează oglinda translucidă e preluată în permanență de electronica aparatului, nu doar la declanșare, ne permite să vedem în timp real ce modificare va avea fiecare parametru asupra aspectului său final.

În plus, Sony A99 dispune, la fel ca numeroase alte modele din seria SLT, de orizontul virtual, grație căruia vom ști exact când imaginea noastră este dreaptă - scăpând astfel de nevoia de a o îndrepta ulterior într-un soft de editare și, implicit, de a face un mic crop. Am putea, desigur, folosi în același scop o nivelă montată pe patina de blitz, însă aceasta ne-ar ajuta doar a stabili orizontalitatea aparatului în termeni absoluți, nu relativ la reperul pe care îl fotografiem.

În concluzie, Sony Alpha SLT-A99 este un aparat care se pretează excelent la fotografia de noapte, după cum veți putea vedea din imaginile de mai jos:

 1,5 sec., f/8, ISO 200
Pentru fotografii la ora albastră, timpii lungi de expunere și sensibilitatea ISO redusă ajută la capturarea atmosferei specifice acestui moment unic al trecerii de la zi la noapte. Iar senzorul full-frame al aparatului ne permite obținerea unei largi varietăți de tonuri, cu o finețe deosebită a detaliilor.

15 sec., f/9, ISO 100 
Capturarea albastrului cerului - posibilă și grație unei temperaturi scăzute de culoare, WB: Tungsten - ne oferă un fundal excelent pe care să amplasăm reperele de arhitectură - în speță, ansamblul statuar Matei Corvin și Biserica Sfântul Mihail, din Piața Unirii, Cluj-Napoca.

 15 sec., f/9,5, ISO 100 

15 sec., f/9,5, ISO 100

Am dorit însă să testez aparatul, ce oferă o sensibilitate ISO de maximum 25600, și la fotografierea din mână. Deși nu cu aceeași finețe a detaliilor ca la ISO 100-200, imaginile sunt perfect utilizabile:
1/15 sec., f/2,8, ISO 2000 

Utilizând sensibilități ridicate, putem captura scene de mișcare (nu prea rapidă, ce e drept), chiar pe timp de noapte.
 1/45 sec., f/2,8, ISO 2000 

Însă farmecul fotografiilor de noapte stă tocmai în utilizarea expunerilor lungi:
10 sec., f/8, ISO 100 

 10 sec., f/8, ISO 100 

8 sec., f/9,5, ISO 100

Ducând lucrurile la extrem, puteți vedea două mostre de imagini, de o calitate acceptabilă pentru utilizarea online, realizate la ISO 6400 și chiar 25600:

Să mai precizez că obiectivul utilizat a fost un excelent superangular, Sony SAL1650.AE 16-50mm f/2,8 SSM.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Orice comentarii, sugestii şi exprimări de opinii sunt binevenite, cât timp sunt relevante, nu conţin limbaj care să instige la ură sau discriminare etnică, rasială sau de altă natură, la fapte antisociale sau ilegale, precum şi mesajele de tip spam.

Întreg conţinutul este proprietatea intelectuală a FotografieCluj, cu excepţia comentariilor, care aparţin creatorilor lor, a conţinuturilor semnalate ca atare, precum şi a mărcilor înregistrate şi a denumirilor comerciale, care sunt proprietatea deţinătorilor lor.