FotografieCluj.BlogSpot.RO

duminică, 18 august 2013

Piata Avram Iancu la ora albastra cu Nikon D90 si o sapuniera Canon

Înainte de 1989 actuala piață Avram Iancu din Cluj-Napoca avea o cu totul altă configurație - în fața Catedralei Ortodoxe "Adromirea Maicii Domnului" fiind amenajat un rond pentru întoarcerea troleibuzelor.
Iar singurul monument prezent era tancul sovietic amplasat în spatele catedralei (piața purtând numele de "Victoriei"), întreaga structură fiind gândită parcă tocmai pentru a sustrage atenția de la catedrala interbelică.

Lucrurile se vor schimba însă începând cu anul 1993, de când datează noua structură a pieței - și a fost ridicat monumentul ce-i dă numele.

  aparate foto digitale

Intenționmând comemorarea al 75 de ani de la Marea Unire din 1918, administrația PUNR din acele vremuri hotărăște ridicarea monumentului unei alte personalități marcante din istoria transilvană - mai exact, a lui Avram Iancu, flancat de tulnicărese, conceput de sculptorul Ilie Berindei (alegerea este justificabilă doar dacă privim lucrurile metaforic, prin prisma obiectivelor revoluționarului ardelean: acesta decedase în 1872, neavând fizic cum să se fi implicat în evenimentele ce au redesenat harta Europei de după Primul Război Mondial).

Mai puțin cunoscut în prezent este că, În fapt, ansamblul inaugurat pe 30 noiembrie 1993 este unul neterminat, din proiectul original mai făcând parte chipurile altor câțiva tribuni revoluționari de la 1848. Mult mai cunoscute sunt controversele stârnite de monument, deși originea acestora trebuie căutată mai puțin în criterii de estetică propriu-zisă, cât în disputele politice ce au animat viața publică clujeană a acelor ani de tranziție.

(Nikon D90, 18 mm, 6 sec., f/11, ISO 200)

În anul 2008, lucrările de reabilitare a centrului urbei sunt încoronate de construirea unei fântâni arteziene cum până atunci clujenii au putut admira doar în capitalele vest-europene: jeturi ce își schimbă tiparul la intervale de timp prestabilite, un sistem de iluminare multicoloră ce dă un plus de savoare jocului apei pe timp de noapte.

Atmosfera e completată de boxele amplasate de o parte și de alta a spațiului pietonal, de unde răzbat acorduri plăcute de muzică clasică - de la Marșul lui Radetzsky la Carmen, cu siguranță vom regăsi ceva care să ne încânte auzul.

Proiectul nu a fost nici pe departe unul ieftin: reporterii Ziar de Cluj (28 martie 2013) estimează costurile de realizare a fântânii arteziene la 7 milioane lei noi, iar cele de funcționare a acesteia, la 30000 lei/an. Categoric nu e o sumă mică... dar efectul vizual face toți banii, după cum veți putea vedea mai jos.



(Această din urmă imagine este înscrisă în concursul cu tema Fluid organizat de Nikonisti.RO. În cazul în care vă place, vă invit să o votați, la http://www.nikonisti.ro/concursuri/se-cauta-fotografia-lunii-august-2013-21/lucian-bogdan-4939).

Toate imaginile de mai sus au fost realizate utilizând DSLR-ul meu Nikon D90, de pe trepied (timpul de expunere variind între 5 și 20 secunde).

Din dorința de a experimenta - dar și pentru a realiza o imagine pentru un concurs cu o temă similară celui organizat de Nikoniști - Apa -  doar că sponsorizat de Canon și Foto Hobby Shop, am decis să scot și "săpuniera" mea Canon PowerShot A1100is (un model mai vechi, similar însă în bună măsură cu Canon PowerShot A1400 din prezent), pentru câteva cadre.

Întrucât un aparat compact nu are cum se descurca suficient de bine pentru a produce imagini cu care să te prezinți în concursuri de unul singur, am rulat pe el firmware-ul CHDK, ce oferă ca principală funcționalitate suplimentară posibilitatea fotografierii în formatul RAW (am detaliat funcționarea CHKD într-un articol de pe http://www.calatorie-fotografie.net/t95-chdk-sau-cum-dam-sapunierei-noastre-canon-o-viata-noua ).

Observăm astfel, în linii mari, care este potențialul maxim al unui aparat compact, în comparație cu imaginile realizate cu DSLR-ul. Fotografierea în formatul RAW salvează însă mare parte din neajunsurile camerei compacte, numeroase detalii care ar fi altfel distruse de algoritmii de compresie destul de rudimentari ai aparatului fiind astfel salvate.

Totuși, optica de calitate net inferioară și senzorul de dimensiuni reduse fac ca, dacă dorim să realizăm imagini de calitate comercială, tot aparatele DSLR să rămână alegerea optimă. 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Orice comentarii, sugestii şi exprimări de opinii sunt binevenite, cât timp sunt relevante, nu conţin limbaj care să instige la ură sau discriminare etnică, rasială sau de altă natură, la fapte antisociale sau ilegale, precum şi mesajele de tip spam.

Întreg conţinutul este proprietatea intelectuală a FotografieCluj, cu excepţia comentariilor, care aparţin creatorilor lor, a conţinuturilor semnalate ca atare, precum şi a mărcilor înregistrate şi a denumirilor comerciale, care sunt proprietatea deţinătorilor lor.