FotografieCluj.BlogSpot.RO

marți, 16 aprilie 2013

La pas prin Cluj cu Tokina 11-16

Nu de puține ori când am dorit să fotografiez diversele repere de arhitectură ale Clujului, m-am lovit de problema unghiului de cuprindere prea îngust, problemă cu atât mai acută cu cât, în arealul urban, este adesea imposibil să "faci zoom cu pasul", îndepărtându-te (sau, după caz, apropiindu-te) suficient de subiect - aceasta presupunând fie aglomerarea cadrului cu elemente nedorite din spațiul înconjurător (cabluri, stâlpi, coșuri de gunoi), fie chiar necesitatea pătrunderii pe spațiul carosabil, lucru imposibil la ore de vârf.

Am avut însă o perspectivă nouă asupra lucrurilor când, în loc de 18-105-ul pe care îl folosesc cel mai adesea pe D90-ul meu, am putut, prin amabilitatea proprietarei, autoarea Calatorie-Fotografie.BlogSpot.RO, testa pe îndelete un Tokina 11-16 mm. Aparent, cei 7 mm de la capătul inferior al focalei nu spun mare lucru, însă diferența se traduce într-o creștere semnificativă a unghiului de cuprindere a imaginii (la 11 mm, obținem o deschidere de 104 grade, față de doar 76 grade, deschiderea maximă pe mult mai răspânditul și accesibilul 18-105 mm).

Senzația este complet diferită deoarece perspectiva devine mult mai apropiată de ceea ce vedem cu ambii ochi deschiși (spre exemplu, se consideră că o persoană aptă pentru a obține permisul de conducere trebuie să aibă câmpul vizual de 120 grade, fiind interzis să își fi pierdut vederea la oricare din ochi. Interesant este că, la utilizarea ambilor ochi, câmpul vizual este mai mult decât dublul fiecăruia luat în parte, un singur ochi uman având un unghi de cuprindere de 45 grade - similar celui obținut la focala de 34 mm pe senzor crop, sau 51 mm în formatul full-frame). Astfel, grație unui obiectiv superangular, putem reda scene ample, aspect excelent când fotografiem peisaje, fie ele urbane sau naturale.

Am constatat însă că această nouă perspectivă trebuie totuși ținută sub control: devine mai dificil a urmări elementele nedorite ce intră în marginile cadrului, trebuind astfel să-l baleiem mult mai atenți cu privirea înainte de a declanșa. De asemenea, în cazul în care fotografiem de la distanțe de până la un metru subiecți umani (distanță aparent arhisuficientă pentru realizarea unui bust cu un obiectiv de unghi larg), ar fi preferabil ca aceștia să nu fie cu fața, deoarece distorsiunile induse nu vor flata pe nimeni...

Mi-au plăcut însă trei aspecte la Tokina 11-16, după cum am ilustrat în cele ce urmează:

  • Posibilitatea de a fotografia în întregime unele clădiri, fără a risca tăierea marginilor sau a bazei (se spune că o clădire cu baza tăiată e precum un om cu picioarele "amputate" fotografic; astfel de poze pot fi considerate cel mult ilustrative pentru locurile înfățișate, nicidecum fotografii de arhitectură în adevăratul sens al cuvântului)


  • Cea de a înfățișa unele repere, precum ansamblurile statuare, din aproximativ aceeași perspectivă pe care ar avea-o un privitor

  • Cea de a înfățișa perspective stradale ample, nu doar clădiri scoase din context

  • ...dar și cea de a reda peisaje cu aspect panoramic, deschiderea largă păstrându-se însă nu doar pe orizontală, ci și pe verticală. Astfel, avem nu doar un colaj ce urmează linia orizontului, ci o imagine cu cer și pământ, deopotrivă. 



După cum se poate vedea și din imaginile anterioare, traseul pe care l-am urmat a inclus zona centrală a Clujului, cea mai bogată de altfel în repere ce merită fotografiate: catedrala Szent Mihaly din Piața Unirii, strada comercială Regele Ferdinand (cunoscută publicului și după vechiul nume, Gheorghe Doja), precum și piața Mihai Viteazul. Remarcabilă de aici este priveliștea ce se deschide dacă urcăm pe terasa Havana, de la complexul comercial Leul, de unde putem contempla Clujul în cele patru zări (mă rog, 3,5 dacă socotim că spre nord câmpul vizual e parțial obturat de ceasul Halei Agroalimentare, oprit simbolic la ora fugii cuplului Ceaușescu din timpul Revoluției din 1989).

Asupra imaginilor au fost aplicate doar corecțiile de culoare din prelucrarea RAW-urilor, nefiind utilizat deloc instrumentul Crop, tocmai pentru a reda exact unghiul de cuprindere la focalele scurte ale Tokinei.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Orice comentarii, sugestii şi exprimări de opinii sunt binevenite, cât timp sunt relevante, nu conţin limbaj care să instige la ură sau discriminare etnică, rasială sau de altă natură, la fapte antisociale sau ilegale, precum şi mesajele de tip spam.

Întreg conţinutul este proprietatea intelectuală a FotografieCluj, cu excepţia comentariilor, care aparţin creatorilor lor, a conţinuturilor semnalate ca atare, precum şi a mărcilor înregistrate şi a denumirilor comerciale, care sunt proprietatea deţinătorilor lor.