FotografieCluj.BlogSpot.RO

sâmbătă, 15 decembrie 2012

Provocari si satisfactii in fotografierea de iarna

Iarna ne aduce numeroase oportunități deosebite de fotografiere: zăpada proaspătă ce se așterne, acoperind ca un covor moale, peisajul devenit altfel mohorât odată cu dezgolirea copacilor, dă o notă de optimism peisajului - și, desigur, este un motiv de bucurie atât pentru cei mici, cât și pentru cei mai mari, care le împărtășesc veselia molipsitoare.

Însă iarna, din nefericire, "nu-i ca vara" - expresie care, dincolo de caracterul ei de truism, ascunde o realitate mai puțin plăcută: temperaturile extreme și zăpada răscolită de vânt, care pătrunde în cele mai nedorite locuri, vor reprezenta elemente de disconfort vădit atunci când ne dorim să petrecem mai mult timp în exterior.

Iar dacă noi ne putem proteja împotriva vremii ostile îmbrăcând haine mai călduroase și impermeabile, aparatul de fotografiat va fi supus unor provocări suplimentare... însă cu câteva precauțiuni de bază, ne vom putea descurca onorabil - și vom obține imaginile mult dorite.

Înainte însă de a trece mai departe, trebuie să fiți conștienți că, deși în cazul pe care vi-l voi relata în rândurile ce urmează, lucrurile au decurs perfect normal, fără incidente  tehnice, există posibilitatea ca vremea extremă să dăuneze iremediabil aparatura fotografică (manualele majorității DSLR-urilor indică o temperatură minimă recomandată de 0 grade Celsius), deci oricât de mici ar fi riscurile din punct de vedere statistică, ele există. Autorul prezentului blog nu își asumă responsabilitatea pentru orice avarii provocate de frig, umezeală, zăpadă, șocuri sau alte evenimente descrise mai jos, prezentarea având pur caracter ilustrativ!

Există, desigur, aparate pe care producătorii le recomandă ca fiind rezistente la apă, praf și îngheț, precum Pentax K-30, un model robust, gândit pentru oamenii activi, și la un preț abordabil (4450 lei, cu obiectivul 18-135, și el rezistent la intemperii), dar care păstrează ergonomia excelentă a DSLR-urilor de clasă medie, dispunând de două rotițe pentru fixarea parametrilor și putând fi, la nevoie, alimentat cu baterii AA - aspect extrem de util în drumeții, și mai ales iarna, când frigul știrbește semnificativ autonomia acumulatorilor.

Cum însă considerentele financiare m-au determinat să aleg Nikon D90 în defavoarea K-30-ului, am sacrificat practic și acastă protecție sporită la intemperii, în detrimentul prețului mai favorabil (îl găsisem body la 1800 lei la Foto Hobby Shop, de Black Friday), ca și a compatibilității cu obiectivele pe care le aveam deja - iar obiectivele de 35 mm f/1,8 și 55-300 mm de la Nikon dispun de o garnitură care protejează, cel puțin parțial, împotriva prafului și umezelii.

Ieșit la a fotografia, într-o seară târzie de decembrie, dârele de lumină lăsate de automobilele care treceau pe sub podul din Mănăștur (extremitatea vestică a Clujului), am fost la un pas de a regreta decizia făcută: întrucât podul devenise aproape impracticabil pentru pietoni ca urmare a dispariției trotuarului sub zăpada împinsă de utilajele de curățare a drumului, am traversat înspre est, în direcția unui părculeț acoperit de zăpadă.

Pare-se că și un mic obstacol era bine camuflat de aceasta, încât nu l-am descoperit decât după un semi-plonjon înainte. Mi-am redresat postura rapid, nu înainte însă ca D90-ul de nici două spătămâni să nu fie acoperit total de zăpada moale, proaspătă. În astfel de situații, intri instantaneu în modul de urgență: am oprit aparatul, am identificat rapid o masă din părculeț, unde l-am dus, încercând a atinge carcasa cât mai puțin cu mâna caldă (pentru a nu topi zăpada). Apoi, ținând șervețelele de un capăt, am încercat o curățare cât mai minuțioasă de zăpadă a aparatului.

După câteva minute, a urmat proba adevărului... și, precum în reclama în care un Nikon D4, murdar cu un strat gros de noroi exclamă "I'm Alive", D90-ul meu a dovedit că nu se lasă mai prejos față de campionul fotografiei sportive, supraviețuind cu bine.

(Din păcate, nu am instantanee cu aparatul acoperit de zăpadă; am realizat însă primul cadru de test, după curățare, cu trepiedul încărcat de zăpadă încât să poată candida cu succes la titlul de Moș Gherilă (urbană, desigur)).

Am curățat apoi și trepiedul, pentru a trage mai multe zeci de cadre, înfățișând atât părculețul cu copacii încărcați de zăpadă, cât și dâre de lumină ale automobilelor trecând pe străzile învecinate. Ca principală recomandare de fotografiere, aici aș menționa - dincolo de clasicul timp lung de expunere și diafragma relativ închisă - scăderea temperaturii de culoare, undeva chiar sub 3000 Kelvin, pentru a evita ca zăpada să aibă o tentă gălbuie, nenaturală.

Ajuns acasp, am lăsat atât aparatul, cât și trepiedul la uscat; am demonatat grip-ul ND-80 de pe aparat, ștergând și cele câteva picături de apă care se inflitraseră între acesta și compartimentul pentru baterii. A doua zi, l-am montat la loc, pentru a testa funcționalitatea aparatului - care, din fericire, nu a fost câtuși de puțin afectată. Totuși, nu recomand nimănui să-și scufunde D90-ul în zăpadă, riscurile fiind semnificative; de asemenea, la intrarea cu aparatul rece într-o încăpere caldă, este indicat a aștepta câteva minute înainte de a-l porni, pentru ca picăturile de condens să se poată evapora.

În zilele ce au urmat, am continuat să fotografiez, doar că pe timp de zi, pentru a profita de albul zăpezii și albastrul cerului. Am ales subiecte din cartierul clujean Andrei Mureșanu și de pe str. Avram Iancu, locații unde cadrul natural și mediul locuit se îngemănează într-o manieră plăcută ochiului...  ca principală recomandare de fotografiere în acest caz, aș menționa supraexpunerea, esențială dacă doriți ca zăpada să fie albă, și nu alb-murdară (cantitatea de lumină reflectată determinată de aceasta induce exponometrul aparatului în eroare, acesta subexpunând și lăsând deci scena în penumbră).

Vă invit, în cele ce urmează, să vizionați câteva din imaginile rezultate.











Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Orice comentarii, sugestii şi exprimări de opinii sunt binevenite, cât timp sunt relevante, nu conţin limbaj care să instige la ură sau discriminare etnică, rasială sau de altă natură, la fapte antisociale sau ilegale, precum şi mesajele de tip spam.

Întreg conţinutul este proprietatea intelectuală a FotografieCluj, cu excepţia comentariilor, care aparţin creatorilor lor, a conţinuturilor semnalate ca atare, precum şi a mărcilor înregistrate şi a denumirilor comerciale, care sunt proprietatea deţinătorilor lor.