FotografieCluj.BlogSpot.RO

luni, 31 decembrie 2012

Fotografia nocturna si pictarea cu lumina. Avanpremiera Revelion 2013

Iată că a venit și ultima zi a anului 2012... și cum noaptea dintre ani nu ar fi nici pe departe atât de reușită în absența focurilor de artificii, e bine să ne pregătim din timp pentru surprinderea lor.

Pe de o parte, fenomenul e destul de predictibil, artificiile fiind lansate într-o singură direcție relativ la punctul de stație al fotografului, astfel că de la distanță suficientă și la focale relativ scurte nu va fi dificil să surprindeți exploziile în toată splendoarea lor.

Pe de alta, cum dectonările au loc la înălțimi diferite, va trebui să fim atenți a le surprinde în momentul oportun și pe sectorul de boltă cerească vizibilă cel mai potrivit.

Vom discuta mai multe despre artificii într-o postare viitoare, ilustrată cu exemple concrete... până atunci, vă prezint câteva considerente privind timpii lungi de expunere, dintr-o ședință de pictură cu lumină ce am realizat-o ca antrenament pentru noaptea dintre ani. 

Accesoriul indispensabil într-o asfel de ședință foto este trepiedul - de preferință, unul cât mai solid și stabil, chiar dacă acest lucru va presupune o greutate suplimentară: de îndată ce l-ați instalat la punctul de stație, dacă pozele sunt bune, veți și uita că l-ași cărat, pe când un model ieftin și ușor (de transportat) se va dovedi dificil de utilizat, fiind afectat de orice vibrație sau rafală mai puternică de vânt, astfel că rata de succes a fotografiilor va scădea simțitor.

(Personal, utilizez o variantă mai veche a trepiedului Velbon C-600 (C500), cu cap fluid, util și pentru filmare, dar care permite o fixare foarte fermă pe poziție, ajustarea orizontalității cu ajutorul nivelei încorporate, cât și detașarea rapidă a aparatului, grație plăcuței mobile - totul, pentru un preț rezonabil, de 250 lei, mult mai puțin decât "monștrii sacri" ai trepiedelor, Manfrotto și Gitzo, de calitate ireproșabilă, dar cu prețuri de peste cinci ori mai mari; găsesc astfel Velbon-ul ca o alegere de compromis ideal preț-calitate).

Trepiedul combate, într-adevăr, vibrațiile induse de ținerea în mână a aparatului în timpul expunerilor prelungite, nu însă și cele din momentul luării degetului de pe declanșator - care pot compromite iremediabil o imagine în care apar surse de lumină - acestea fiind dedublate, sau cu dăre de mișcare inexistente în realitate. Din acest motiv, este preferabil să declanșăm fără a atinge aparatul.

Pentru al meu D90, cei de la Nikon au dezvoltat telecomanda ML-L3, grație căreia expunerile lungi nu mai sunt o problemă (dacă aparatul permite utilizarea unor timpi de până la 30 secunde, trecându-l în modul Bulb și declanșându-l cu telecomanda, durata expunerii crește practic de 60 de ori, până la 30 minute - 1799 secunde, mai exact).

Desigur, nu sunteți forțați să expuneți durata maximă - o nouă apăsare pe butonul telecomenzii echivalează cu luarea degetului de pe declanșatorul aparatului, având ca efect încheierea expunerii și coborârea oglinzii.

Apropo de aceasta, în mod implicit, la expunerile lungi, aparatul realizează o a doua expunere, de durată identică cu cea dintâi, dar cu oglinda coborâtă, pentru ca, în întuneric, să identifice pixelii rămași aprinși și să atenueze granulația imaginii. În cazul artificiilor și fulgerelor însă, este preferabil să dezactivăm această funcție, pentru a nu pierde momentele cele mai interesante ale spectacolului ce se profilează în fața ochilor și obiectivelor noastre.

Interesant este modul în care se comportă senzorul fotosensibil în cazul expunerilor prelungite: dacă în cazul celor scurte, de ordinul sutimilor de secundă, cele două perdele ale obturatorului se mișcă simultan, lăsând doar o fantă prin care e imprimat senzorul cu lumină, în mod oarecum similar baleierii cu electroni a ecranelor cu tub catodic, la expunerile lungi (inclusiv - și, cel mai important, în modul Bulb), întâi e deplasată prima cortină, iar suprafața fotosensibilă rămâne expunsă luminii practic pe întreaga durată a expunerii; doar la eliberarea declanșatorului a doua cprtină venind să închidă cadrul.

În consecință, senzorul va înmgazina lumina pe toată suprafața sa, cât durează expunerea, astfel încât lumina slabă reflectată de peisajul nocturn să fie suficientă redării detaliilor acestuia, în măsură adecvată. Sursele de lumină îndeajuns de puternice încât să se imprime la timpi de expunere mai scurți fie vor apărea ca foarte pronunțate, fie, în cazul în care sunt în mișcare, vor lăsa dâre de lumină pe cuprinsul imaginii - aspect util în cazul imortalizării a ceva atât de efemer precum focul de artificii, dar și la pictura cu lumină.

Avem în vedere un procedeu în care, pe lângă lumina reflectată de scena fotografiată, introducem lumină suplimentară, baleind succesiv cu o lanternă de putere mare (i.e. MagLite, LedLenser) acele zone ale scenei pe care dorim să le evidențiem. În mod evident, cu cât vom zăbovi mai mult asupra unei zone, cu atât aceasta va părea mai luminată în imaginea finală. 

În absența cvasitotală a luminii la nivelul solului, acest procedeu ar putea fi folosit pentru a evidența o formațiune de relief sub bolta înstelată. Deși pictura cu lumină are alte aplicabilități artistice decât fotografierea artificiilor, ea poate servi ca un excelent instrument didactic pentru stăpânirea tehnicii expunerilor prelungite.

Astfel, ceea ce vă prezint mai jos nu sunt neapărat imagini cu pretenții artistice, cât experimente ilustrative pentru conceptele evocate anterior... mai multe imagini cu artificii, într-una din zilele viitoare.






Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Orice comentarii, sugestii şi exprimări de opinii sunt binevenite, cât timp sunt relevante, nu conţin limbaj care să instige la ură sau discriminare etnică, rasială sau de altă natură, la fapte antisociale sau ilegale, precum şi mesajele de tip spam.

Întreg conţinutul este proprietatea intelectuală a FotografieCluj, cu excepţia comentariilor, care aparţin creatorilor lor, a conţinuturilor semnalate ca atare, precum şi a mărcilor înregistrate şi a denumirilor comerciale, care sunt proprietatea deţinătorilor lor.