FotografieCluj.BlogSpot.RO

marți, 20 noiembrie 2012

Spre Făget, prin pădurea Gălcer. Experimente

Weekendul recent încheiat mi-a adus o ieșire memorabilă în sectorul nord-vestic al pădurii Făget (zonă cunoscută și ca Gălcer). Accesibilă din extremitatea sud-vestică a cartierului clujean Mănăștur, de-a lungul drumului Sfântul Ioan, după o ascensiune abordabilă - altitudinea variind cu doar câteva zeci de metri - pădurea Gălcer ne va oferi priveliști încântătoare și o liniște plăcută sufletului, la doar câteva zeci de minute de mers pe jos de tumultul orașului.

Am pornit explorarea animat de o dublă dorință: aceea de a surprinde o imagine generală, a pădurii într-o dimineață de toamnă, dar și de a explora universul macro de lângă noi, acel microcosmos atât de fascinant al naturii - care ascunde frumuseți pe care tindem, cel mai adeseori, să le ignorăm.

Să ne oprim în continuare atenția asupra a ceea ce ne poate oferi pădurea Gălcer din perspectivă fotografică.

Ce a fost mai interesant a fost că practic întreaga zi a stat sub semnul ceței, astfel că parcurgerea drumului Sfântul Ioan a devenit literalmente o incursiune în enigmatic, aspect care a conferit o atmosferă aparte imaginilor realizate - lucru pentru care nu pot decât să mulțumesc Providenței, ca și unei dragi prietene care mi-a fost călăuză în acea zi.

Dincolo de faptul că vălătucii de ceață limitează puternic vizibilitatea, obligându-te să te concentrezi pe subiecte situate la câteva zeci de metri, aceștia prezintă și un dublu avantaj: vor reprezenta un fundal gri ce poate fi exploatat creativ pentru reliefarea unor subiecte contra acestuia (desigur, cât timp vom ști să utilizăm judicios marginile difuze ale subiectelor noastre);   în același timp, deși pare că avem de-a face cu lumină insuficientă, lucrurile nu stau nici pe departe așa: combinații de 1/125 sec. cu diafragme de f/9,5-f/11 vor produce rezultate excelente (desigur, cu condiția selectării corecte a balansului de alb).

De asemenea, vremea umedă a oferit o oportunitate excelentă pentru a scoate la "joacă" lentila macro pe care mi-o cumpărasem de câteva zile, Raynox DCR-150. Astfel, cu o iluminare din lateral cu ajutorul blitzului SB-700, mimând astfel căderea luminii diurne pe subiectele de mici dimensiuni - de la măceșe și ciupercuțe la picături de rouă și licheni - am reușit o punere în valoare a detaliilor ce dau textura specifică a acestora - iar umezeala a servit, în lumina blitzului, ca un strat potențator de contrast.

Spre orele amiezii, ceața s-a rarefiat, fiind însă suficientă pentru a crea, în alernanța de clar-obscur din pădure, efecte de atmosferă eterică, învăluind totul într-o aură de mister (efect ce poate fi amplificat, la nevoie, prin suflarea de abur pe lentila frontală a obiectivului - atenție, amplificat și nu suplinit, efectul razelor soarelui profilându-se printre copaci neputând fi recreat - decât, eventual, cu o multitudine de blitzuri plasate în spatele acestora).

În mod evident, o dată cu pătrunderea în pădure, va fi necesară utilizarea unor timpi ușor mai lungi - deși, cu venirea soarelui în unghiul potrivit, este posibilă menținerea diafragmei suficient de închisă pentru a nu pierde din profunzimea atât de necesară redării corecte a scenei până în depărtare.

Vă prezint, în cele ce urmează, imaginile pe care le-am realizat - fiind evident, după subiectul redat, care din ele au fost realizate cu lentila macro și care cu "obiectivul liber".












Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Orice comentarii, sugestii şi exprimări de opinii sunt binevenite, cât timp sunt relevante, nu conţin limbaj care să instige la ură sau discriminare etnică, rasială sau de altă natură, la fapte antisociale sau ilegale, precum şi mesajele de tip spam.

Întreg conţinutul este proprietatea intelectuală a FotografieCluj, cu excepţia comentariilor, care aparţin creatorilor lor, a conţinuturilor semnalate ca atare, precum şi a mărcilor înregistrate şi a denumirilor comerciale, care sunt proprietatea deţinătorilor lor.