FotografieCluj.BlogSpot.RO

vineri, 16 noiembrie 2012

Lentila macro Raynox DCR-150. Primele impresii din fotografia de produs

Dorind să experimentez mai multe în domeniul fotografiei de produs și să cochetez pe alocuri și cu fotografia macro, în cursul zilei de joi, 15 noiembrie, am plasat la F64 comanda pentru o lentilă macro de la Raynox. În termen de nici 24 ore, reprezentantul Sprint Curier mă suna la interfon, livrându-mi pachetul dorit.

Să ne oprim atenția asupra câtorva elemente constructive ale lentilei macro Raynox DCR-150: în primul rând, m-a atras colierul universal de prindere care, grație clemelor cu arc, permite fixarea lentilei pe practic orice obiectiv cu diametrul filetului pentru filtru cuprins între 52 și 67 mm - cu alte cuvinte, pretându-se excelent pentru majoritatea obiectivelor pentru senzor crop (în fapt, acestea au fost cele două dimensiuni de filtru pe care am avut ocazia să le testez - pe Nikon 18-105 (filet de 67 mm), 35 f/1,8 si 18-55 (ambele cu filet de 52 mm)).

Dacă în cazul filetului de 67 mm, lucrurile sunt puțin la limită, vignetarea fiind suficient de pronunțată, încât să oblige la utilizarea cu preponderență a centrului cadrului, compozițiile fiind astfel îngrădite, pe 52 mm lucrurile stau mult mai bine, vignetarea fiind practic imperceptibilă. Devine astfel posibilă încadrarea obiectelor astfel încât acestea să umple aproape în întregime cadrul (după cum veți vedea în seria de imagini).

Respectând distanța de focalizare de cca. 21 cm (moment în care aparatul va avea impresia că focalziează la infinit), este posibilă obținerea de imagini cu un câmp de profunzime bun, suficient pentru a reda fidel obiecte de mici dimensiuni, precum ceasuri, casete de film, carduri de memorie - acestea fiind primele accesorii care mi-au ieșit în cale, dornic fiind a testa "noua jucărie".

Cele 4,8 dioptrii se traduc într-un raport de reproducere a obiectului fotografiat de 0,66x - evident, mai mic decât raportul de 1:1 al obiectivelor dedicate, sau cel de 1,1x al DCR-250 (cu 8 dioptrii), însă conferă un câmp de profunzime ceva mai extins, permițînd o mai mare libertate de mișcare - deși, să nu uităm, pentru rezultate optime trebuie să respectăm distanța de cca. 21 cm până la obiectul fotografiat și să plasăm cu atenție punctul de focalizare.

Dacă pentru fotografierea în lumină existentă este obligatorie utilizarea unui trepied și a declanșării întârziate sau a telecomenzii, pentru rezultate optime - și obținerea unor imagini cu aspect profesional, cu obiecte detașate de context, pe un fundal alb - se impune utilizarea unor blitzuri declanșate la distanță (sau, cel puțin, a unui blitz și a unei blende de mici dimensiuni - soluția la care am recurs pentru imaginile de mai jos).

Să vedem în cele ce urmează fotografiile obținute cu lentila Raynox DCR-150, atașată pe obiectivele 18-105 și 35 f/1,8 (body-ul utilizat fiind Nikon D3100). Exceptând prima imagine, cu caracter de comparație, în cazul tuturor celorlalte nu a fost operat niciun crop, tocmai pentru a ilustra gradul de vignetare, și, aspect mai important, umplerea cadrului cu obiectul fotografiat.

 18-105, 62 mm, lumină existentă, 1/8 sec., f/5,3:


 18-105, 62 mm, SB-700+blendă, 1/200 sec., f/14:


Toate imaginile de mai jos sunt realizate cu obiectivul 35 mm f/1,8, 
SB-700+blendă, 1/200 sec., f/14:






Bloguri, Bloggeri si Cititori     aparate foto digitale ”Particip

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Orice comentarii, sugestii şi exprimări de opinii sunt binevenite, cât timp sunt relevante, nu conţin limbaj care să instige la ură sau discriminare etnică, rasială sau de altă natură, la fapte antisociale sau ilegale, precum şi mesajele de tip spam.

Întreg conţinutul este proprietatea intelectuală a FotografieCluj, cu excepţia comentariilor, care aparţin creatorilor lor, a conţinuturilor semnalate ca atare, precum şi a mărcilor înregistrate şi a denumirilor comerciale, care sunt proprietatea deţinătorilor lor.