FotografieCluj.BlogSpot.RO

miercuri, 26 septembrie 2012

Fotografia urbană. Grigorescu și Mănăștur în 18-105 mm



Majoritatea începătorilor își cumpără primul DSLR cu obiectivul kit, 18-55, lovindu-se în scurt timp de limitările acestuia: 55 mm la f/5,6 sunt evident insuficienți pentru portrete cu fundal defocalizat.

Din aceste considerente, un obiectiv precum 16-85 reprezintă alegerea predilectă a majorității fotografilor de eveniment - oferind un unghi de cuprindere suficient de larg pentru grupuri mari de persoane în 16 mm și un factor de mărire suficient de puternic în 85. 

Cum prețul său nu este însă tocmai mic, și "alternativa sa de buget", 18-105 poate reprezenta o alegere convenabilă, cu condiția desigur să ne putem depărta suficient de subiect încât să nu avem nevoie de cei 2 mm de focală în minus.


camere foto digitale

Pe de altă parte, în fotografia urbană 16 mm nu ne sunt tocmai de folos: fie ne putem descurca în 18 mm făcând câțiva pași în spate, fie vom avea nevoie de un obiectiv cu adevărat larg, precum 12-24 mm pentru a cuprinde întregul edificiu pe care îl avem în vedere. Și, din contră, la capătul tele, 105 mm sunt mai mult decât bineveniți pentru a surprinde detalii arhitectonice aflate la distanță.

Din aceste considerente, am ales obiectivul 18-105 pentru un periplu urban prin cartierele vestice ale Clujului, Grigorescu și Mănăștur. Într-o după-amiază ușor înnorată de sâmbătă, cu soarele ivindu-se ocazional, am avut ocazia perfectă de a utiliza acest obiectiv în parametrii săi optimi pentru fotografia urbană: diafragme închise, din intervalul f/8-f/16, sensibilități ISO ținute sub control, ISO 100 în majoritatea timpului, crescând pe înserat la 400, totul la timpi care să permită fotografierea din mână fără riscul de a obține imagini mișcate (uzual, 1/125-1/250).

Observăm, cu alte cuvinte, că regulile de aur din zilele fotografiei pe film nu doar că rămân perfect aplicabile și în epoca digitală (cu avantajul evident că nu trebuie să așteptăm epuizarea rolei de film pentru a modifica sensibilitatea ISO), dar cunoașterea lor ne oferă posibilitatea de a alege mai rapid timpul de expunere și diafragma adecvate - și, în cazul în care nu obținem rezultatul dorit, să alterăm în sus sau în jos parametrii, pentru atingerea efectului optim.

Alternativ, cei mai comozi dintre noi pot utiliza unul din modurile predefinite, intervenind asupra compensării +/-. Este adevărat că în acest mod nu își vor aprofunda cunoștințele fotografice, dar este neîndoielnic o cale mai rapidă de a obține (ceva aproape de) rezultatul dorit, evitând riscul ca schimbarea rapidă a situației să ducă la ratarea ocaziei de fotografiere.

Totuși, cum în fotografia urbană subiectele sunt fie statice, fie repetitive în condiții asemănătoare (spre exemplu un panning poate fi realizat la fel de bine pe orice mașină pornind de la semafor), aceasta este o ocazie excelentă de a aprofunda modul manual al aparatului - în fond, unul din motivele pentru care DSLR-urile cu două rotițe de reglare a parametrilor sunt mai scumpe decât cele dotate cu o singură astfel de rotiță, chiar echipate cu același senzor (cum sunt, spre exemplu, Nikon D7000 și D5100).

Ca principal sfat, aș aminti lupta (deloc ușoară) cu tentația de a declanșa cât mai curând la vederea unui subiect interesant: este preferabil a-l privi doar prin obiectiv și a mai face câțiva pași, până la identificarea încadrării optime și a unei poziții cu cât mai puține elemente parazite (care vor trebui fie eliminate printr-o decupare avantajoasă, fie mascate prin editare, dacă ceea ce ne dorim este o fotografie cu valoare artistică, nu o simplă poză turistică).

Totuși, a petrece câteva secunde în plus încadrând corect din aparat și așteptând momentul optim ne va servi mai târziu, când vom scăpa de zeci de minute de editare laborioasă. În acest sens, obiectivul 18-105, prin versatilitatea sa în ce privește focalele disponibile, ne este de un real ajutor.

Iar limitarea diafragmei la f/3,5 nu este o problemă reală, la diafragme mai deschise reducerea câmpului de profunzime afectând claritatea de ansamblu a imaginii - fapt indezirabil în fotografia urbană. Este preferabil să folosim diafragme mai mici de f/8, recurgând la un trepied sau la o suprafață stabilă pentru expunerile prelungite, dacă situația o cere.

O problemă frecventă în fotografia urbană o constituie cablurile aeriene - acestea pot ruina aspectul unei imagini altfel bune, dându-i o tentă de neglijență. În cazul în care sunt în poziții needitabile, sau nu dorim să alterăm imaginea prin prelucrare, o posibilă soluție constă în folosirea lor creativă: plasarea lor în imagine astfel încât să călăuzească privirea, sau să se constituie în linii de susținere pentru elemente ale imaginii.

În cele ce urmează, puteți vedea câteva imagin din periplul urban despre care tocmai am discutat:









Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Orice comentarii, sugestii şi exprimări de opinii sunt binevenite, cât timp sunt relevante, nu conţin limbaj care să instige la ură sau discriminare etnică, rasială sau de altă natură, la fapte antisociale sau ilegale, precum şi mesajele de tip spam.

Întreg conţinutul este proprietatea intelectuală a FotografieCluj, cu excepţia comentariilor, care aparţin creatorilor lor, a conţinuturilor semnalate ca atare, precum şi a mărcilor înregistrate şi a denumirilor comerciale, care sunt proprietatea deţinătorilor lor.