FotografieCluj.BlogSpot.RO

duminică, 1 iulie 2012

Festivalul Ursus Evolution, văzut cu teleobiectivul şi camera bridge

Weekendul acesta a avut loc la Cluj festivalul Ursus Evolution, în care tinere talente au putut concerta alături de artişti pe val sau de nume legendare ale muzicii româneşti - Viţa de Vie, Vama, Şuie Paparude, sau veteranii de la Iris (profit de ocazie pentru a-i felicita pentru cei 35 de ani de carieră). Cu toţii ne-au oferit două seri de excepţie, în care muzica bună a putut fi savurată la o bere pe cinste.

Să vedem cum au stat lucrurile din punct de vedere fotografic: anticipând necesitatea surprinderii acţiunii de la distanţe măricele, de câteva zeci de metri, am pus teleobiectivul 55-300 pe D70-ul din dotare şi am purces la drum - sau, mai bine zis, la consemnat principalele momente ale concertului.

În prima parte, beneficiind şi de lumina ambientală, nu au fost probleme majore, nici măcar la o sensibiliate ISO minimă, de 200: putând utiliza timpi de expunere de cca. 1/250 secunde, am putut surprinde detalii intrând în imina acţiunii prin utilizarea unor focale lungi, de 210-250 mm (din poziţia suficient de apropiată din care mă aflam, nu aveam nevoie de 300 mm decât pentru a surprinde detalii de pe chipurile artiştilor, ceea ce am şi făcut în repetate ocazii).

Cu scăderea cantităţii de lumină disponibilă, se impun câteva soluţii de compromis: creşterea sensibilităţii ISO (m-am limitat la 400, pentru a nu afecta imaginea cu o granulaţie prea pronunţată), scurtarea timpului de expunere - având stabilizare de imagine, puteţi să îl lungiţi la 1/180 sau chiar 1/125 la focale de peste 100 mm, şi tot să vă aflaţi în centrul acţiunii. De asemenea, este recomandabil să deschideţi pe cât puteţi diafragma - deşi obiectivul este destul de limitat, oferindu-vă aproximativ un F/5 la focale peste 110 mm - dacă vă sincronizaţi cu luminile de pe scenă, puteţi obţine rezultate frumuşele. În plus, când se întunecă de tot afară, e necesară utilizarea compensării de expunere (de 2,5-3 trepte), care coroborată cu timpii şi diafragmele enunţate va duce la rezultate mai mult decât onorabile, chiar în lipsa unui 70-200 cu F/2,8 (deşi sincer să fiu, tare mi l-aş dori pentru fotografia de concert).

Pentru a surprinde publicul, e mai dificil cu o focală destul de lungă, cum e cea de 50 mm, dar unele detalii care să îi arate starea de extaz pot şi e chiar recomandabil să fie redate, aceasta contribuind la crearea atmosferei de festival. În astfel de situaţii puteţi lungi timpul de expunere, până la un 1/40-1/60, şi neclaritatea de mişcare având efectul ei artistic. De asemenea, timpi de acelaşi ordin de mărime pot fi utilizaţi pentru a surprinde imagini de ansamblu ale scenei, cu formaţiile în întreaga lor componenţă.

Cu titlu de experiment, am încercat utilizarea comparativă a ansamblului Nikon D70+55-300 cu cea a vetranului meu bridge HP 945 - sunt de generaţii şi rezoluţii comparabile (6 vs 5 MPx), dar ce e mai interesantă pe HP e optica, de provenienţă  Fuji, cu F/2,8-3,1, la focale de 37-300 mm (reali, 7,6-61, calculând echivalentul de pe senzorul de 1/1,8 inci). Astfel, trăgând la diafragme în jur de 3, este posibilă menţinerea unui ISO de 200 (la mai mult, bridge-ul îşi simte deja limitările), iar senzorul mai mic presupune implicit focale reale mai scurte - deci puteţi lungi timpul până la 1/90, chiar 1/60 dacă ţineţi camera suficient de ferm în mâini - aici apare însă riscul ca efectul de neclaritate de mişcare să apară ca urmare a mişcării personajelor, nu a tremurului mâinilor.

 Deşi granulaţia este mai mare decât ne-am dori, pot fi obţinute onorabil imagini ilustrative pentru spectacol chiar şi cu o cameră bridge - lucru ce va bucura publicul neprofesionist, dar entuziast, care este categoria ţintită de producători prin astfel de modele. totuşi, dacă doriţi să realizaţi fotografie la modul profesionist, un DSLR este dotarea obligatorie şi, ce e mai important, investiţi în obiectivele cele mai performante pe care vi le permiteţi.

O selecţie a celor mai reuşite fotografii de la Ursus Evolution o găsiţi pe pagina mea de Facebook.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Orice comentarii, sugestii şi exprimări de opinii sunt binevenite, cât timp sunt relevante, nu conţin limbaj care să instige la ură sau discriminare etnică, rasială sau de altă natură, la fapte antisociale sau ilegale, precum şi mesajele de tip spam.

Întreg conţinutul este proprietatea intelectuală a FotografieCluj, cu excepţia comentariilor, care aparţin creatorilor lor, a conţinuturilor semnalate ca atare, precum şi a mărcilor înregistrate şi a denumirilor comerciale, care sunt proprietatea deţinătorilor lor.